Signatures – Rob Goorhuis
Signatures werd geschreven ter gelegenheid van het Gouden Spiker Festival dat in 2015 haar twintig jarig jubileum viert. Dit festival biedt plaats aan fanfares en brassbands uit de 3e, 4e en 5e divisie en is in het Noorden van Nederland een begrip. Vele orkesten geven acte de présence met het uitvoeren van een koraalmatig werk, een solowerk en het verplichte werk.
Componist Rob Goorhuis kwam op het idee om het door hem geschreven verplichte werk te larderen met muzikale handtekeningen van ‘collega componisten’ zonder dat er een specifieke componist model heeft gestaan. Het klinkend resultaat is een concertwerk dat een bepaalde nostalgie uitstraalt, om die reden zeer prettig in het gehoor ligt en daarnaast speelvreugde geeft. Zie daar de ingrediënten voor een werk dat uitstekend past in de filosofie van het Gouden Spiker Festival.
Rob Goorhuis hierover: ‘Het idee ontstond toen ik in 2013 bij de NBK jureerde waarbij werken verplicht waren die gebaseerd waren op stijlen en componist van aleer. De verplichte werken waren composities van Edward Gregson en Oliver Waespi en die vielen erg in de smaak. Een muzikant attendeerde mij er in diezelfde tijd op dat ook mijn muziek een eigen stijl en signatuur had.
Dat bracht mij op het idee om dit werk te maken en het Signatures te noemen. Ik heb daarbij geen specifieke componisten op het oog gehad waarvan ik een handtekening heb weergegeven, maar meer gezocht naar algemeen herkenbare elementen, die we sinds jaar en dag in composities tegenkomen. Het kunnen motieven of harmonische wendingen, bepaalde ritmische patronen of melodische figuren zijn. Maar de oplettende luisteraar zal in het laatste deel vast de handtekening van een heel bekende componist kunnen horen.
In zeker opzicht is dit stuk dus een feest der herkenning… En misschien is mijn eigen handtekening ook wel te horen.’